PENDIDIKAN AL-HIKMAH & MISI PENCERAHAN: Himpunan Pidato Kependidikan
Oleh Siddiq Fadzil
ISBN 978-983-41872-6-2
RM15.00
Halaman: 109ms
Genre: Pendidikan, Ilmiah
Buku dengan judul Pendidikan al-Hikmah dan Misi Pencerahan : Himpunan Pidato Kependidikan merupakan himpunan sebahagian pidato dan ucapan beliau di berbagai majlis yang menyentuh isu-isu kependidikan dengan maknanya yang luas dan Islami mencakup tema-tema kebudayaan, kebahasaan, gerakan Islam sehinggalah ke dialog ketamadunan. Sebahagian besar pidato beliau diucapkan di Majlis-majlis Konvokesyen Kolej Dar al-Hikmah dari tahun 2002 sehingga 2008. Sehingga kini, telah hampir tujuh tahun Dato’ Dr. Siddiq Fadzil memimpin Kolej Dar al-Hikmah dengan suatu visi unik yang digarap dari al-Qur’an dan tuntunan nabawi, “Pendidikan al-×ikmah”.
Di kalangan orang-orang yang kenal rapat dengannya serta sahabat seangkatannya, beliau lebih dikenali sebagai “Ustaz Siddiq”, suatu gelar yang mencermin ciri keguruan dan kependidikan, lebih tinggi dan mulia dari mana-mana gelaran rasmi. Ucapan beliau dengan gaya retorika khas miliknya, sarat makna dan renungan, penuh dengan nasihat dan panduan, kaya dengan pandangan ikhlas dan bernas seorang ‘Guru Tua’, sering kali menarik perhatian para pendengar untuk turut sama menyelami makna, menggapai hakikat kata serta menghayati misi perjuangan kependidikan yang beliau hayati sepenuhnya.
Inilah yang cuba dimanifestasikan melalui institusi pendidikan kerakyatan, Kolej Dar al-Hikmah (dahulunya dikenali Institut Pengajian Ilmu-ilmu Islam – IPI), sebuah institusi pendidikan yang telah menjangkau usianya yang kedua puluh pada tahun 2009 ini, dan sebagai tanda perjuangan pendidikan institusi kerakyatan ini dengan misi pencerahannya yang terus lestari, maka buku ini diterbitkan. Diharapkan buku ini mampu menghilangkan kedahagaan para peminat wacana bernas, segar dan jujur kependidikan.
“Pendidikan al-×ikmah adalah suatu lontaran idea penjenamaan sistem pendidikan alternatif keislaman. Al-Íikmah adalah kata yang cukup inspiring, padat dengan makna, sarat dengan nilai. Dalam al-Qur’an kita menemukan al-Íikmah sebagai kata yang selalu mengiringi al-kitÉb, khususnya dalam konteks misi pendidikan profetis (wa yu`allimuhum al-kitÉb wa al-Íikmah) … ia juga terkait dengan nama besar LuqmÉn al-×akÊm, tokoh Qur’ani pengungkap pesan-pesan kependidikan… Kerana itu pesan-pesan kependidikan LuqmÉn al-×akÊm itu seharusnya diangkat dan dimartabatkan sebagai asas pendidikan Islam dan sekaligus rumusan isi atau substance pendidikan. Atas asas inilah kita mewajarkan penjenamaan Pendidikan al-×ikmah — Siddiq Fadzil.”
Oleh: Ahmad Mohamad Said
ISBN 978-983-41872-7-9
Harga: RM 20.00
Halaman: 212 ms
Melalui karyanya ini, Haji Ahmad Mohamad Said yang sememangnya bepengalaman luas di dalam dunia kependidikan di Malaysia, berusaha membedah sebab-musabab kemunculan masyarakat Melayu yang terbenam (submerged) dari ranah sejarah yang dalam. Melalui analisis sejarahnya serta penerapan kerangka pedagogy of the oppresed, beliau berusaha merungkai satu-persatu sebab musabab pembentukan psikik Melayu dengan segala momokan negatif seperti ‘Melayu Malas’, ‘Melayu mudah lupa’ dan banyak lagi.
Hakikat yang tidak dapat disembunyikan lagi ialah bahawa bangsa Melayu tidak kuat dan ternyata sedikit sebanyak kekuatan yang berbaki itu, terus menerus terhakis... Justeru itu kita perlu kejutkan diri kita dan seluruh bangsa kita, kepada hakikat pahit bahawa gambaran-gambaran muluk dan lambang-lambang kuasa yang kelihatan gagah itu sebenarnya sedang lompong dan di bawah tapak kaki kita terdapat arus keras yang sedang menghakis saki baki kekuatan yang masih ada.
MENCARIK ILUSI MENGGAPAI REALITI : Wacana Tasawuf, Tarekat & Pemikiran Kalam Imam Ahmad Al-Sirhindi (971H/1563M-1034H/1624M)
Oleh Mohd Nasir Mohd Tap
ISBN : 978-983-41872-6-2
RM60.00
Di saat intelektualisme tasawuf pasca Ibn ‘ArabÊ didominasi oleh metafizik WaÍdat al-WujËd, muncul seorang tokoh yang mengkaji ulang dan mengkritik tradisi tersebut. Beliau ialah Imam AÍmad al-FarËqÊ al-SirhindÊ (971H/1563M -1034H/1624M) atau terkenal dengan panggilan Mujaddid al-Alf al-ThÉnÊ dan ImÉm RabbÉnÊ. Dengan kemampuan rohaniah dan ketajaman ilmiahnya, beliau telah mengkritik beberapa aspek ajaran WaÍdat al-WujËd lalu mengungkapkan semula pengalaman ‘Kesatuan’ tersebut dalam bahasa yang lebih menepati kehendak syariah.
Imam AÍmad bin ‘Abd al-AÍad al-FÉrËqÊ al-SirhindÊ (971H/1563M-1034H/1624M) yang juga dikenali sebagai Mujaddid al-Alf al-ThÉnÊ (Mujaddid Alaf Kedua) dan ImÉm RabbÉnÊ merupakan tokoh penting tasawuf. Kemasyhurannya sering dihubungkan dengan kritikannya terhadap fahaman WaÍdat al-WujËd. Beliau hidup di tengah-tengah krisis akidah dan pemikiran yang melanda umat Islam di India pada era pemerintahan Maharaja Akbar. Beliau tampil sebagai tokoh penyelamat umat dari serangan pemikiran liberal dan inklusivisme-pluralisme agama Din-i Ilahi yang dirasmikan sebagai ‘Agama Negara’ oleh Akbar.
0 comments:
Post a Comment